مجازات جرم جعل

مجازات جرم جعل

قانون گذار در خصوص مجازات جرم جعل، میان جعل اسناد رسمی و غیر رسمی تفاوت قائل شده و شدت مجازات را در جعل اسناد رسمی افزایش داده است. بر این مبنا جاعل در جعل اسناد و نوشته های غیر رسمی، علاوه بر جبران خسارت به حبس از شش ماه تا دو سال و یا پرداخت سه تا دوازده میلیون ریال به عنوان جزای نقدی محکوم می گردند.

  توبه
 

اگر جعل در اسناد رسمی باشد، مجازات مقرر شده برای آن علاوه بر جبران خسارت، شش ماه تا سه سال حبس و یا جریمه نقدی به مبلغ سه تا هجده میلیون ریال خواهد بود.

در صورتی که جعل در اسناد رسمی را کارمند دولت و با سواستفاده از جایگاه خود و در عرصه کاری خود مرتکب شده باشد، علاوه بر جبران خسارت به یک تا پنج سال حبس و یا جریمه نقدی از شش تا سی میلیون ریال محکوم خواهد شد.

جعل و شکایت کیفری

شکواییه جرم جعل باید در دادسرای محل وقوع جرم  توسط وکیل جعل مطرح گردد. دادسرای محلی، پرونده مربوطه را جهت بررسی وقوع و یا عدم وقوع جرم جعل به اداره آگاهی ارسال نموده و کارشناسان رسمی آنجا، سند مورد نظر را مورد بررسی قرار داده و پس از تکمیل پرونده، آن را به دادسرا ارجاع می دهند.
در صورت احراز جرم جعل، کیفر خواست صادر شده و پرونده در دادگاه کیفری ۲ به جریان می افتد. رای دادگاه در خصوص جرم جعل، قابل اعتراض در دادگاه تجدید نظر توسط متشاکی عنه است.

جعل مقامات حکومتی به مراتب جرمی سنگین تر و مجازات شدیدتری را به دنبال خواهد داشت. این جرم در دادگاه کیفری ۱ مورد بررسی قرار می گیرد و در دیوانعالی کشور نیز قابلیت اعتراض و تجدیدنظر خواهی را دارد