ضرب و جرح به چه معناست؟

یکی از جرائمی که به ویژه در میان جوانان بسیار به وقوع می پیوندد و مبتلابه بسیاری از پرونده های کیفری در مراجع قضایی است، جرم ضرب و جرح است. در این نوشتار علاوه بر تعریف دقیق و حقوقی ضرب و جرح، به تشریح مجازات هر کدام از این جرائم خواهیم پرداختدر ادامه با وکیل کیفری عدل جویان همراه باشید...

ضرب و جرح به چه معناست؟

ضرب به معنای زدن و یا افعالی از این قبیل است که منجر به نتایجی از قبیل تورم، کوفتگی، سیاه شدن، کبود شدن و ... گردد. با این حال جرح به معنای ایراد صدمه به دیگری است به نحوی که وی را دچار خونریزی، شکستگی و مسائلی از این قبیل نماید.

ضرب و جرح اصولا دو جرم متفاوت و با پایه یکسان می باشند. اصولا فردی که دچار جرح بر اثر افعال دیگری گردد، آثار ضرب نیز بر روی بدن وی قابل مشاهده بوده و می تواند با عنوان هر دو جرم، متهم را تحت پیگرد قضایی قرار دهد. اما ممکن است فردی طی ضربات وارده بر وی اقدام به شکایت کیفری از متهم نماید با این حال جرم جرح اتفاق نیافتاده باشد.

مجازات کلی ضرب و جرح عمدی و غیر عمدی

ضرب و جرح در برخی از موارد عمدی و با قصد سوء و با علم به عمل ارتکابی و نتیجه آن اتفاق می افتد و ممکن است در برخی از شرایط غیر عمد و بدون سوء نیت باشد. مجازات افعال عمد و غیر عمد در خصوص ضرب و جرح متفاوت است که در این زمینه می توانید از بهترین وکیل تهران نیز مشاوره دریافت نمایید.

در صورتی که ضرب و جرم به صورت عمدی صورت گیرد، مجرم علاوه بر پرداخت دیه به قصاص عضو نیز محکوم می گردد. با این حال در جرائم غیر عمدی قصاص موضوعیت نداشته و به هیچ وجه نمی توان مرتکب را به میزان جراحت وارده قصاص نمود. با این حال بنا بر درخواست مجنی علیه، دیه را باید پرداخت کرد.