شرکت نسبی چیست و چگونه ثبت می شود ؟

تعریف شرکت نسبی

طبق قانون تجارت ماده ۱۸۳ شرکت نسبی به این صورت تعریف می شود :

شرکت نسبی شرکتی است که برای امور تجاری در تحت اسم مخصوص بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه ای است که در شرکت گذاشته .

 

موضوع شرکت نسبی

طبق قانون تجارت ماده ۱۸۳ موضوع شرکت نسبی برای امور تجاری تشکیل می شود.

نکته: موضوعاتی که مجوزی است اگر در موضوع اساسنامه آورده شود باید جواز آن موضوع را از مرجع صادر کننده جواز کسب کرد.

تعداد شرکاء در ثبت شرکت نسبی

طبق قانون تجارت ماده ۱۸۳ تعداد شرکاء در شرکت نسبی به این صورت تعیین می شود :

در شرکت نسبی تعداد شرکاء بین دو یا چند نفر تشکیل می شود. حداکثر تعداد شرکاء در شرکت نسبی پیش بینی نشده است ٫ بنابراین حدی برای حداکثر شرکاء در شرکت نسبی تعیین نشده است. افراد زیر ۱۸ سال به شرط آنکه حق امضایی نداشته باشند می‌ توانند شریک و عضو شرکت نسبی شوند.

تعیین نام شرکت نسبی

طبق قانون تجارت ماده ۱۸۴ نام شرکت نسبی به این صورت باید قید شود :

در اسم شرکت نسبی عبارت ( شرکت نسبی ) و لااقل اسم یک نفر از شرکاء باید ذکر شود. در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکاء نباشد بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده عبارتی از قبیل ( و شرکاء ) و ( برادران ) ضروری است.

 

به زبان ساده تر می توان گفت در تمامی اوراق و اطلاعیه و سربرگ شرکت و هر جایی که نام شرکت آورده می شود باید در کنار نام شرکت عبارت نسبی قید شود. در حال حاضر به علت وجود ثبت شرکت های زیاد در ایران نام های تک سیلابی تا سه سیلابی تقریباً ثبتشان سخت شده است ولی موسسه ثبتی ذهن ناب می تواند در این مرحله برای اخذ نام های تک سیلابی به بالا شما را یاری رساند. برای ثبت شرکت نسبی باید حداکثر ۵ نام را برای موسسه ثبتی ذهن ناب مشخص کنید که بر اساس اولویت باشد. برای تعیین نام حتماً با موسسه ثبتی ذهن ناب مشورت کنید تا زمان شما برای تعیین نام طولانی نشود و نام های مجوزی جزو نام شما نباشد.

سرمایه شرکت نسبی در زمان تاسیس

طبق مواد ۱۱۸ ٫ ۱۱۹ و ۱۲۲ برگرفته از ماده ۱۸۵ قانون تجارت شرکت نسبی وقتی تشکیل می شود که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه غیر نقدی تقویم و تسلیم شده باشد. در شرکت نسبی منافع به نسبت سهم الشرکه بین شرکاء تقسیم می شود مگر آنکه شرکتنامه غیر از این ترتیب را مقرر داشته باشد. اگر در شرکت نسبی سهم الشرکه یک یا چند نفر غیر نقدی باشد باید سهم الشرکه مزبور قبلاً به تراضی تمام شرکاء تقویم شود.

محل قانونی شرکت نسبی (محل اصلی شرکت)

مرکز اصلی شرکت همان جایی می باشد که شرکت می خواهد فعالیت خود را در آنجا انجام دهد. باید توجه داشت که آدرس شرکت بسیار مهم می باشد به دلیل اینکه حوزه مالیاتی را مشخص می کند. در حال حاضر شرکت در شرف تاسیس مرکز اصلیش توسط اداره ثبت شرکت ها استعلام می شود و باید آدرس با کد پستی همخوانی داشته باشد.

 

شعب شرکت نسبی

شرکت در شرف تاسیس می تواند دارای شعب مختلف باشد که با اعلام شعب و انجام امور تاسیس شعب برای کمتر شدن هزینه میتوان در ابتدای تاسیس شرکت ٫ شعب را اعلام نمود تا از هزینه ها کم کرد.

روزنامه کثیرالانتشار شرکت نسبی

روزنامه کثیرالانتشار هر شرکت میتواند متفاوت باشد. روزنامه کثیرالانتشار روزنامه ای است که تاسیس و تغییرات و آگهی های دعوت شرکاء و اعضاء را به صورت خلاصه در آن باید ذکر کرد. روزنامه رسمی با روزنامه کثیرالانتشار متفاوت است. هزینه های روزنامه های کثیرالانتشار متفاوت می باشد و با توجه به کادر هر آگهی محاسبه می شود. برای مشاوره بهتر حتماً با موسسه ثبتی ذهن ناب تماس حاصل کنید. از اول سال ۹۶ چاپ روزنامه کثیرالانتشار اجباری شده و اگر شرکتی روزنامه کثیرالانتشار خود را چاپ نکند تغییرات بعدی خود را نمی تواند انجام دهد.

مدت فعالیت شرکت نسبی

مدت فعالیت شرکت نسبی به صورت محدود و نامحدود می باشد. برای مثال شرکت هایی که برای انجام کار های پروژه ای تاسیس می شوند عمدتاً به صورت محدود هستند و شرکت هایی که برای انجام امور بازرگانی هستند به صورت نامحدود تاسیس می شوند.

سال مالی شرکت نسبی

سال مالی اکثر شرکت ها از اول فروردین تا آخر اسفند ماه می باشد. در بعضی از شرکت ها به علت شروع سال مالی متفاوت سال مالی متفاوتی برای آنها در نظر گرفته می شود. مثل مدارس و دانشگاه ها که آن ها از اول مهر ماه تا آخر شهریور ماه سال مالی خود را تعریف می کنند و یا بعضی از شرکت ها سال مالی خود را بر اساس سال میلادی تعیین می کنند.

اوراق قانونی شرکت های نسبی

شرکت های نسبی برای تاسیس احتیاج به اوراقی دارد که باید به امضاء شرکاء و اعضاء رسیده باشد و به شرح زیر می باشد :

۱. شرکتنامه شرکت نسبی.

۲. اساسنامه شرکت نسبی.

۳. صورتجلسه مجمع عمومی موسسین شرکت نسبی.

۴. صورتجلسه هیات مدیره شرکت نسبی.

۵. اقرارنامه مدیران و در صورت لزوم بازرسان شرکت نسبی.

این اوراق برای هر شرکت متقاوت می باشد و رویه ثابتی برای کلیه شرکت های نسبی ندارد. با توجه به خواسته شرکاء و اعضاء شرکت کلیه اوراق قانونی شرکت نسبی را موسسه ثبتی ذهن ناب به صورت اختصاصی و جامع ثبت می کند به گونه ای که کاملاً با مقررات قانون تجارت همخوانی داشته باشد و در آینده باعث بروز مشکلی نشود و تمام موارد را لحاظ می کند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت نسبی

  • شرکتنامه تنظیم شده توسط موسسه دو نسخه .
  • اساسنامه تنظیم شده توسط موسسه دو نسخه .
  • صورتجلسه مجمع عمومی موسسین دو نسخه .
  • مدارک هویتی شرکاء و اعضاء .
  • مدارک هویتی هیات نظار (در صورتی که تعداد اعضاء بیشتر از ۱۲ نفر باشد.)
  • اقرارنامه مدیر عامل به دریافت سرمایه اولیه .
  • ارائه مجوز در صورت مجوزی بودن موضوع .
  • اصل وکالتنامه وکیل در صورتی که ثبت شرکت با وکیل صورت پذیرد .
  • گواهی عدم سوء پیشینه .
  • در مواردی که شریک حقوقی باشد برابر اصل مدارک شرکت سهامدار به همراه معرفی یک شخص حقیقی از طرف شرکت .

هزینه ثبت شرکت نسبی توسط کارشناس ثبت مربوط به تهران  

هزینه ثبت شرکت نسبی شامل موارد زیر می باشد :

  • حق الوکاله وکیل و حق الثبت شرکت نسبی.
  • تنظیم اوراق مربوط به ثبت شرکت نسبی از جلمه اساسنامه و اظهارنامه و شرکتنامه و متن صورتجلسات می باشد.
  • ورود سیستمی کلیه اوراق تنظیم شده.
  • پرداخت هزینه روزنامه های رسمی و روزنامه کثیرالانتشار شرکت ثبت شده نسبی.
  • تنظیم و ثبت اشخاص حقوقی شرکت از جمله معرفی نامه اشخاص حقوقی و استعلام های مربوطه برای اشخاص حقوقی.
  • تنظیم و ثبت کد فراگیر اشخاص غیر ایرانی.