قوانین و روش های ثبت موسسه غیر تجاری در ایران

پس از تصمیم برای ثبت موسسه غیر تجاری و انتخاب نوع موسسه غیر تجاری برای ثبت به نکاتی در مورد موسسات غیر تجاری می پردازیم تا با دید باز و روشن تصمیم به ثبت موسسه غیر تجاری بگیرید.

تعریف موسسات غیر تجاری طبق قانون 

طبق قانون تجارت ماده ۵۸۴ تعریف موسسات غیر تجاری به این صورت می باشد :

تشكيلات و مؤسساتی كه برای مقاصد غيرتجارتی تاسیس شده یا بشوند از تاریخ ثبت مخصوصی که وزارت عدلیه معین خواهد کرد شخصیت حقوقی پیدا می کنند.

و طبق آئین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری مصوب سال ۱۳۳۷ ماده ۱ تعریف موسسات غیر تجاری به این صورت می باشد :

مقصود از تشکیلات و موسسات غیرتجارتی مذکور در ماده ۵۸۴ قانون تجارت کلیه تشکیلات و موسساتی است که برای مقاصد غیرتجارتی از قبیل امور علمی یا ادبی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می شود اعم از آنکه موسسین و تشکیل‌ دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند. تشکیلات و موسسات مزبور می‌ توانند عناوینی از قبیل انجمن ، کانون یا بنگاه و امثال آن اختیار نمایند ولی اتخاذ عناوینی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارد برای موسسات مزبور ممکن نخواهد بود.

موضوع موسسات غیر تجاری

برای ثبت شرکت سهامی خاص طبق قانون تجارت ماده ۵۸۴ و طبق آئین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری مصوب سال ۱۳۳۷ ماده ۱ موضوع موسسات غیر تجاری به این صورت می باشد :

موسسات غیر تجاری برای مقاصد غیرتجارتی با موضوعاتی از قبیل امور علمی یا ادبی یا امور خیریه و امور حقوقی و امور آموزشی و از قبیل این موضوعات تشکیل می شود و با عناوینی از قبیل انجمن ، کانون یا بنگاه و امثال آن ثبت می شوند.

ثبت شرکت با مسئولبت محدود

نکته: موضوعاتی که مجوزی است اگر در موضوع اساسنامه آورده شود باید جواز آن موضوع را از مرجع صادر کننده جواز کسب کرد.

دسته بندی موسسات غیر تجاری‌ 

موسسات غیر تجاری به دو دسته تقسیم می شود :

  • موسسات غیر تجاری غیر انتفاعی 

    موسساتی که مقصود از تشکیل آن جلب منافع و تقسیم آن بین اعضاء خود نباشد.

  • موسسات غیر تجاری انتفاعی 

    موسساتی که مقصود از تشکیل آن ممکن است جلب منافع مادی و تقسیم منافع مزبور بین اعضاء خود یا غیره باشد مانند : کانون فنی و حقوقی و غیره. (ثبت اینگونه موسسات غالباً با مجوز صورت می پذیرد.)

تعداد شرکاء در موسسات غیر تجاری

تعداد شرکاء در موسسات غیر تجاری حداقل ۲ نفر می باشد. حداکثر تعداد شرکاء درموسسات غیر تجاری پیش بینی نشده است ٫ بنابراین حدی برای حداکثر شرکاء در موسسات غیر تجاری تعیین نشده است. عموماً رابطه شرکاء در موسسات غیر تجاری با یکدیگر رابطه کاری می باشد. افراد زیر ۱۸ سال به شرط آنکه حق امضایی نداشته باشند می‌ توانند شریک و عضو موسسات غیر تجاری شوند.

تعیین نام موسسات غیر تجاری

در اسم موسسات غیر تجاری بهتر عبارت (‌موسسه غیر تجاری) قید شود. به زبان ساده تر می توان گفت در تمامی اوراق و اطلاعیه و سربرگ موسسه و هر جایی که نام موسسه آورده می شود باید در کنار نام موسسه عبارت موسسه غیر تجاری قید شود. در حال حاضر به علت وجود ثبت موسسات زیاد در ایران نام های تک سیلابی تا سه سیلابی تقریباً ثبتشان سخت شده است ولی موسسه ثبتی ذهن ناب می تواند در این مرحله برای اخذ نام های تک سیلابی به بالا شما را یاری رساند. در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری بعد از تعیین نام موسسه ٫ نام تائید شده به مدت ۶۰ روز برای آن موسسه غیر تجاری محفوظ می ماند و بعد از آن هر شخص دیگری می تواند آن نام را برای موسسه و شرکت خود انتخاب نماید. برای ثبت موسسه غیر تجاری باید حداکثر ۵ نام را برای موسسه ثبتی ذهن ناب مشخص کنید که بر اساس اولویت باشد. برای تعیین نام حتماً با موسسه ثبتی ذهن ناب مشورت کنید تا زمان شما برای تعیین نام طولانی نشود و نام های مجوزی جزو نام شما نباشد.

سرمایه موسسات غیر تجاری در زمان تاسیس

موسسات غیر تجاری وقتی تشکیل می‌ شود که تمام سرمایه نقدی تأدیه و سهم الشرکه غیرنقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد. شرکاء نسبت به قیمتی که در حین تشکیل موسسه برای سهم الشرکه ‌های غیر نقدی معین شده در مقابل اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی ‌دارند. سهم الشرکه شرکاء نمی تواند به شکل اوراق تجارتی قابل انتقال اعم از با اسم یا بی ‌اسم و غیره درآید. سهم الشرکه را نمی‌ توان منتقل به‌ غیر نمود مگر با رضایت عده از شرکاء که لااقل سه ربع سرمایه متعلق به آنها بوده و اکثریت عددی نیز داشته باشند. در هیچ مورد اکثریت شرکاء نمی تواند شریکی را مجبور به ازدیاد سهم الشرکه خود کند.

به زبان ساده می توان گفت سرمایه موسسات غیر تجاری حداقل ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال معادل یکصد هزار تومان می باشد که در زمان تاسیس موسسه غیر تجاری باید به مدیر عامل موسسه تسلیم شود و مدیر عامل اقرار به دریافت مبلغ کند. موسسه غیر تجاری وقتی تشکیل می شود که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه غیر نقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد. هرگاه قسمتی از تعهد مؤسسین به صورت غیرنقد باشد باید در قبال سرمایه غیر نقدی نظر کتبی‌ کارشناس رسمی وزارت دادگستری باید اخذ شود.

محل قانونی موسسات غیر تجاری (محل اصلی موسسه)

مرکز اصلی موسسه همان جایی می باشد که موسسه می خواهد فعالیت خود را در آنجا انجام دهد. باید توجه داشت که آدرس موسسه بسیار مهم می باشد به دلیل اینکه حوزه مالیاتی را مشخص می کند. در حال حاضر موسسه در شرف تاسیس مرکز اصلیش توسط اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری استعلام می شود و باید آدرس با کد پستی همخوانی داشته باشد.