تماشاگه راز

سه تار : سطح رویی کاسه سه تار نیز چوبی است، در آموزشگاه موسیقی سه تار امروزی چهار سیم است.سه تار فاقد جعبه گوشی است و گوشی های چهارگانه آن دو عدد در سطح جلویی انتهای دسته(سرساز) و اجاره سالن کنسرت دوتای دیگر در سطح جانبی چپ ( در هنگام نواختن در سطح بالایی) کار گذاشته شده اند.

خرک سه تار

کوچکتر از خرک تار بوده، و دسته آن نیز از دسته تار نازکتر است،

تعداد دستان های سه تار در زمان حاضر مانند تار ۲۸ است.

سه تار با ناخن انگشت اشاره  عکس کنسرت موسیقی ( و گاه توام با ناخن انگشت وسطای)دست راست نواخته می شود. به عبارت دیگر مضراب سه تار در واقع ناخن انگشتان نوازنده است و به همین دلیل و به علل اکوستیکی دیگر، صدای این ساز ضعیف بوده برای تکنوازی در جلوی جمعیت اجاره سالن موسیقی یا همنوازی در ارکستر مناسب نیست.
چنین به نظر می رسد که سه تار در قدیم، سازی محلی بوده و آن زمان سه سیم داشته است ( کلمه سه تار دلالت بر همین نکته می کند) ولی بعدها شهری شده و سیمی بر آن افزوده اند.

به روایت از ابوالحسن صبا نقل می کنند که سیم چهارم سه تار را درویشی سه تارآموزش موسیقی نواز به نام مشتاق علیشاه به آن ساز افزوده است و نوازندگان قدیمی این سیم را به نام مشتاق می شناسند.

تماشاگه راز سه تار به دلیل نقص ساختاری که در گذشته داشت و به دلیل صدای کم آن، کمتر مورد توجه بود. ولی با سالها تجربه نوازندگی سه تار ساخت آن نیز تکامل یافته و نوای گرم، اجاره سالن کنسرت و موسیقی صمیمی و نافذ آن توجه بسیاری از اهل ذوق را به خود جلب کرده است.
سه تار در بهترین آموزشگاه موسیقی در حال حاضر دارای ۴ سیم است. سیم اول سفید است و حاد نامیده مي شود، موسوم به سیم دو و جنس آن از فولاد است.سیم دوم زرد و به نام سیم سل است،سیم سوم موسوم به سیم زیر که با سیم سفید بسته می شود. سیم چهارم زرد و زنگ یا مشتاق نامیده می شود و جنس آن از فولاد است.
این سیم آموزشگاه موسیقی یوسف آباد را میرزا محمد تربتی خراسانی ملقب به مشتاق علی اضافه کرده است و به همین دلیل این سیم را مشتاق مي نامند.سیم چهارم مانند سیم دوم زرد ولی اندکی ضخیم تر است.
معمولا برای آموزش سه تار ، سیم اول دو، سیم دوم سل و سیم سوم دو، کوک مي شود.

روی کاسه صوتی سه تار آموزشگاه تماشاگه راز از چوب پوشيده شده است و برای انعکاس صوت سوراخ هایی روی آن به وجود مي آورند.
یکی از سازندگان مشهور سه تار آقای جواد چای چی اصفهانی است، آموزش موسیقی از صفر تا صد به نظر اين هنرمند گرامی طول کاسه سه تار از ۲۶ تا۳۰ سانتی متر، عرض کاسه به تناسب بین ۱۲ تا ۱۶ سانتی متر مکعب، و طول دسته ۴۰ تا ۴۸ سانتی متر و قسمتی که گوشی ها در آن تعبیه مي شوند ۱۲ سانتی متر و عرض دسته ۳ سانتی متر است.
آموزش تار و سه تار در تهران ،  سه تار پس از تحقیق و تفحس و کوشش آقای احمد عبادی و افزایش فاصله سیم های روی صغحه کاسه صوتی به صدای دل انگیزی تبدیل شده است که با گذشته قابل قیاس نیست.

گرچه ما هنوز اطلاعات درستی در مورد تاریخ دقیق ایجاد آموزشگاه موسیقی یوسف آباد و توسعه آن نداریم، اعتقاد بر این است که تاریخ آن به زمان ابو نصر فارابی باز می گردد. نوازندگان قدیمی مانند صفی الدین ارموحی، خواجه بها الدین و ابوالفرج اصفهانی، و بسیاری از شاعران و نویسندگان گذشته آموزش موسیقی یوسف آباد ، شعر درباره جدایی پرده ها که سازگار و با پرده تار است، نوشتند و نوشتند. این ابزار، گرچه در اکثر نقاط ایران بازی می شود، اما براساس یافته های تاریخی و باستان شناسی، می تواند به عنوان یک مهد کودک در مناطق شمال غربی ایران (آذربایجان) محسوب شود.